Újabb szakasszal bővült a BUBA

Nem kellett sokat várniuk a bringásoknak, hogy újabb szakaszon kerékpározhassanak a Budapest-Balaton (BUBA) kerékpáros útvonalon. Az első szakaszt a főváros és Etyek között helyezték forgalomba június 17-én, a mai naptól pedig már egészen a Velencei-tóig lehet eljutni kerékpárúton.

A Budapest-Balaton kerékpáros útvonal teljes 108,2 km hosszából az Etyek-Velence szakasz 32,6 km hosszú, mely tartalmazza a meglévő 2,9 km hosszú kerékpárutat Gyúró és Tordas között.

A beruházás során 18 km hosszan mezőgazdasági-kerékpáros vegyes forgalmú út épült a meglévő földutak leburkolásával, 1,9 km-en Nadap és Velence között új, önálló kerékpárút épült ki, 1,2 km-en felújították a burkolatot és kerékpársávot jelöltek ki. 8,6 km-en forgalomtechnikai beavatkozásokat (felfestés és táblázás) végeztek, emellett egy új hidat építettek Pázmándon a Bágyom ér felett és átépítették vagy felújították a meglévőket.  Az átadásra kerülő szakasz Etyek, Gyúró, Tordas, Kajászó, Pázmánd, Nadap településeket és Velence városát érinti. Két új pihenőhelyet is kialakítottak az útvonal mentén, ahol padok és asztalok szolgálják a megpihenni vágyó biciklisek kényelmét.

Két külön szakaszra bontva épült a most átadott kerékpárút-szakasz

A kivitelezés két rész-szakaszban történt, melyek közül az első a 12,3 km hosszú Etyek-Tordas közötti szakasz, amely a közelmúltban átadott Budapest és Etyek közötti kerékpárút folytatásaként épült ki. Etyek lakott területén a Kossuth Lajos utcán kétoldali kerékpársáv épült a burkolat szélesítésével és az útpálya kopórétegének teljes cseréjével 1,1 km hosszban. Etyek belterületén a Sajgó-patak hídját átépítették az eredeti híd megjelenésének megfelelően a helyben népszerű építőkőként használt sóskúti mészkő burkolattal. Az útvonal helyi lakóutcákon való kijelöléssel folytatódik a Vajda János és az Öreghegyi utcákon (jelenleg Etyek önkormányzata felújítja ezeket az utcákat), majd Etyek és Gyúró között a meglévő mezőgazdasági utakat újították fel, illetve leburkolták 3,5 m szélességben. A két település közigazgatási határán egy új kerékpáros pihenőhely is épült, amely biztosítja a megpihenés lehetőségét. Gyúró lakott területén a kerékpáros útvonalat az országos közút burkolatán felfestéssel jelölték ki, itt csatlakozik a már megépült Tordasig tartó közel 3 km hosszú kerékpárúthoz. Tordas lakott területén az országos közúton és helyi lakóutcák burkolatán jelölték ki az útvonal folytatását.

A második, 17,5 km hosszú Tordas-Velence rész-szakasz Tordas lakott terület határában csatlakozik a megelőző Etyek-Tordas közötti szakaszhoz. Tordas és Kajászó között a meglévő mezőgazdasági földutakat leburkolták 3,5 m szélességben. Kajászó lakott területén az országos közutakon és helyi lakóutcákon vezet a kerékpárút. Kajászó és Pázmánd között a meglévő mezőgazdasági földutat burkolták le. Pázmánd lakott területén a Bágyom-ér felett új kerékpárúti híd épült, valamint új kerékpáros pihenőhelyet alakítottak ki az önkormányzat által megfogalmazott egyedi igényeknek megfelelő, faragott fa szobrokkal és berendezésekkel. Pázmánd és Nadap között a meglévő mezőgazdasági úton és Nadap lakott területén a helyi lakóutcákon forgalomtechnikai elemekkel került kijelölésre az útvonal.  Nadap és Velence között új, 3,3 m széles önálló kerékpárutat építettek a 8119. jelű országos közúttal párhuzamosan. Velence lakott területén a meglévő lakóutcákon felfestéssel és táblázással jelölték ki az útvonal folytatását, illetve az M7-es autópálya felett meglévő gyalogos- és kerékpáros hídhoz új, önálló kerékpárút épült ki. Az M7-es autópálya felett átívelő meglévő gyalogos- és kerékpáros hídon, a biztonságosabb áthaladás érdekeben a kivitelező a híd korlátjait új, magasabb korlátelemekre cserélte. A szakasz Velence lakott területén éri el a Velencei-tavat és az Enyedi utcában csatlakozik a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal következő, Velence-Székesfehérvár szakaszához, egyúttal a Velencei-tó körüli kerékpárúthoz.

A fejlesztés nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a környéken élők könnyebben érjék el úti céljaikat, és azok számára is kényelmesebb és biztonságosabb közlekedési megoldást nyújt, akik biciklivel szeretnék megközelíteni a fővárosból a Velencei-tavat.

Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkár kiemelte: “A kormány azt a célt tűzte ki, hogy Magyarország 2030-ra a legélhetőbb országok közé tartozzon. Ebben az egyik tényező, hogy az emberek hogyan és mivel töltik a szabadidejüket. Az államtitkárság feladata, hogy megteremtse annak a feltételeit, hogy mindenki sokat tudjon mozogni, méghozzá ha lehet itthon, és ha lehet, a lakóhelyéhez közel. A Budapest-Balaton kerékpárút megépítése pontosan ezt a célt szolgálja. Örömünkre szolgál, hogy ma egy újabb, Etyektől Velencéig tartó szakaszt adhattunk át.”

Tessely Zoltán, Fejér megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: “Köszönetet szeretnék mondani Magyarország Kormányának, hogy 11 évvel ezelőtt eldöntötte, hogy ezt a kerékpárutat Budapest és a Balaton között meg kell építeni. A ma átadott szakasz gyönyörű tájakon és településeken visz keresztül. Nagyon örülünk annak, hogy ezt most a kerékpárút segítségével másoknak is meg tudjuk mutatni.”

Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese hozzátette: “Bő egy hónappal ezelőtt kezdtük azt az átadó sorozatot, amelyek eredményeképpen a Budapest-Balaton kerékpárút 108 km-es szakaszát átadjuk a bicikliseknek. Bátran állíthatom, hogy a legszebb útvonalon vezet a nyomvonal. Egy olyan útvonalon, ahol jó megállni egy lángosra, egy fagyira, egy ebédre vagy csak gyönyörködni a táj szépségében. Fontos volt az is, hogy egy olyan megoldást válasszunk a kialakításnál, amivel a lehető legkevesebbet kell elvennünk a természeti környezetből. Jó hír a kerékpárosoknak, hogy az átadók sorozatát a jövő hónapban folytatjuk.”

A projekt a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést az Etyek-Tordas szakaszon a Colas Út Zrt., a Tordas-Velence szakaszon pedig a Swietelsky Magyarország Kft. végezte, összesen nettó 2,7 milliárd forint értékben.

 

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. július