ELKÉSZÜLTEK A FELÚJÍTOTT VASÚTI ÁTJÁRÓK TÁPIÓSZENTMÁRTONBAN ÉS FARMOSON
A NIF Zrt. 2019 óta dolgozik a MÁV hálózatán megvalósított közlekedésbiztonság javítási programon, melynek célja vasúti átjárók- és csomópontok fejlesztése azért, hogy ezzel javítsák a vasúti közlekedés és az érintett közúti tranzit útvonalak közlekedésbiztonságát. A hat projektelemből álló fejlesztés a végéhez ért.
2019 óta elkészültek a vasúti átjáró felújítások Mende, Ceglédbercel, Sásd és Sárborgárd településeken. A két nagyobb feladat maradt a végére Tápiószentmártonban és itt Farmoson.
A fejlesztések részleteiről egy korábbi közleményünkben olvashat.
A Tápiószentmárton 311. sz. főút és a 120. sz. vasútvonal csomópontjának fejlesztése 2020 októberében vette kezdetét. A komplex beruházás számos fejlesztési elemet tartalmazott.
Az útátjáró és útkorrekciós munkálatok során 700 m hosszan egybefüggő, új nyomvonalon létesült a 311. sz. (2×1 forgalmi sávos) főút.
A jelenlegi helyén szintén új, előregyártott szálerősített paneles vasúti átjáró került kiépítésre. Megépült továbbá 3 db kétéltű átjáró. 2 földútcsatlakozás valamint 502 m hosszan párhuzamos földutat építettünk
A beruházás részeként egy 508 m hosszú, 2×1 forgalmi sávos gyűjtőút épült, 6,5 m széles burkolattal, kiemelt szegélyek között, egyoldali járdával valamint közvilágítás telepítésével.
A fejlesztéshez kapcsolódóan 43 férőhelyes melyből 3 akadálymentesített P+R parkoló épült, amihez továbbá 48 kerékpárnak elegendő fedett, B+R tároló is társult.
A projekt keretében egy 18 m hosszú, egyenes szakasszal ellátott egyirányú buszforduló, és egy új vasúti gyalogosátkelő is épült. A buszforduló és a P+R parkoló irányából megközelítő járdák létesültek.
A 311. sz. főúti torkolatánál új buszöböl és járda épült, valamint megújult az ellenoldalon meglévő buszmegállót, közöttük a főúton kopórétegcserére került sor.
A környéken élők ingatlanjainak megközelítése érdekében 8 kapubejáró készült, továbbá megépült 2 földútcsatlakozás és 1 telekbejáró úti csatlakozás is.
A beruházás ezen szakaszán számos vasút- és biztosítóberendezési munka valósult meg.
A közúti-vasúti átjáró biztosítás módja nem változott, a berendezések az átépülő keresztezésben áthelyezésre kerültek. Az útátjáró melletti, meglévő gyalogos áthívólámpás átjárót a beavatkozás nem érintette.
A peron túlvégén, új, integrált gumielemes gyalogos átjáró létesült, terelőkorlátos, áthívólámpa jelzőberendezéses biztosítással ellátva.
Végezetül pedig a kétoldali peronvilágítást 3-3 oszloppal lett hosszabb.
A kivitelezést végző vállalkozó a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt. A kivitelezés nettó értéke 1.341.546.179,- Ft.
Hasonlóan a tápiószentmártoni munkálatokhoz a farmosi beruházás is számos fejlesztési elemet tartalmazott.
Az útátjáró és útkorrekciós munkálatok során a 311.sz. főút új nyomvonalra helyezése történt meg kb. 1000 m egybefüggő hosszon, 2×1 forgalmi sávval, 7,5 m burkolattal és 11 m koronaszélességgel.
Integrált gumi útátjáró rendszer került telepítésre, valamint 9 db kétéltű átjáró létesült.
A 311. sz. főút új nyomvonala mellett a Vasút soron új pályaszerkezet építése történt meg, kétoldali süllyesztett szegéllyel kb. 340 m egybefüggő hosszon 3,5 m burkolat- és 5,5 m koronaszéleséggel, továbbá kiépült 20 db burkolt kapubejáró.
A 311. sz. főút régi nyomvonalát 5500 négyzetméteren rekultiválták.
Új buszfordulót készült itt is, továbbá térkő burkolatú járdák épültek a Vasút soron és a kapcsolódó létesítményeken, a vasúti megállóhely és a buszforduló megközelítésére, továbbá a gyalogosközlekedés biztonsága érdekében kijelölt gyalogosátkelőhely is létesült a 311. sz. főúton.
Ami a vasút- és biztosítóberendezési munkákat illeti:
Elkészült egy új, félsorompóval kiegészített, kétoldali fénysorompó biztosítású közúti-vasúti átjárót, a korábbi közúti átjáró pedig bontásra került. A bal vágányban az 558+50- 565+00, a jobb vágányban az 559+00- 564+00 szelvények közötti vágányszakaszon magassági beállítás- és irányszabályozás vált szükségessé.
A kivitelezést a KM Építő Kft végezte nettó 1.383.264.814,- Ft értékben.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte: A fejlesztések mindegyikében úgy kellett a vasút-közút szintbeni kereszteződésekben az utak hosszszelvényét kialakítani, hogy a vasúti átjárón közlekedő bármilyen korlátozás, illetve útvonalengedély nélkül közlekedő jármű biztonságosan, fennakadás nélkül tudjon áthaladni. A hat projektelemből álló támogatási Szerződés bruttó összege: 5 314 987 008 Ft. Ebből az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatása: 4 199 179 073 Ft
Czerván György a térség országgyűlési képviselője elmondta: Mindkét projektről elmondható, hogy remek együttműködéssel valósultak meg a beruházó, a kivitelező és az önkormányzatok között. A tervezés során a lakosság minden kérését beépítették a kivitelezésbe. A fejlesztések azonban nem érnek véget, hamarosan átadjuk a 31. sz. főút térséget érintő felújítását és már elindult a 311. sz főút átépítésének tervezése is 21 kilométer hosszan a hozzá kapcsolódó kerékpárúttal együtt.
